Nike er et ikonisk sportsmerke fra USA, som i årtier har skapt banebrytende teknologier innenfor løpesko og løpetøy. Men Nike er ikke bare et merke, det er en livsstil og et image for atleter over hele verden.
Nike ble grunnlagt i USA i 1964 av den universitetsstudenten og løperen Phil Knight og trener hans, Bill Bowerman. Bowerman var opptatt av å finne på idéer til forbedringer av de skoene som atletene hans løp rundt i, blant annet Phil Knight.
Bowerman tok saken og skoen i egen hånd og begynte å (de)konstruere sko. Han sagde sko i stykker for å undersøke deres anatomi og finne ut hvordan han kunne skape løpesko som var så lette som overhodet mulig, men fortsatt holdbare. Takket være et vaffeljern ble sålene i Nikes aller første løpesko skapt.
Den første løpeskoen som Nike lanserte i 1972 var modellen Nike Cortez. Her var sålen inspirert av vafler. Bowerman var overbevist om at ved å snu vaflene så vaflenes tykke punkter kom i kontakt med bakken, ville løpesko generere den perfekte støtabsorberingen.
Knight ble den første atleten til å teste Nike Cortez. Og i samme år ble etterspørselen av Nike Cortez massiv da skoen ble brukt til De Olympiske Leker av amerikanske atleter. Herfra gikk Nike sin suksess bare en vei.
Siden lanseringen av Nike Cortez har Nikes misjon vært å inspirere og motivere atleter over hele verden. Som Nike understreker det:
”Hvis du har en kropp, så er du en atlet.”
Derfor er Nikes slogan helt naturlig ”Just Do It”. Det handler om spontaniteten, gleden og pasjonen rundt trening for alle atleter. Du trenger ikke tenke så mye over det – du skal bare gjøre det. Ikke tenk på at du er trett, og ikke tenk over muligheten for å utsette treningen til i morgen.
Herfra kommer også den kjente Nike Swoosh – den indikerer en flytende bevegelse og hastighet. Nike i sin helhet symboliserer seiersmentalitet, og navnet er også tatt fra den greske gudinnen for ”seier”, NIKE.
Siden Nikes begynnelse har merket vært ansett som first-mover når det dreier seg om løpesko. Nike er committed til å utvikle løpesko som får atleter til å løpe raskere og lenger.
Nikes nøkkel til suksess finnes i evnen til å utvikle banebrytende teknologier som hele tiden optimerer løpesko.
Når det dreier seg om mellomsålen i Nike løpesko, så har Nike utviklet to typer som primært brukes i løpeskoene.
Den første typen er Nike React skum, som f.eks. finnes i den populære Pegasus-modellen. Med Nike React skum får løpere den maksimale støtdempingen, returenergien og holdbarheten kombinert med lav vekt.
Den andre type er ZoomX-skummet, som finnes i f.eks. Vaporfly, Alphafly og Zoom Pegasus Turbo. ZoomX er Nikes premium mellomsåle-skum.
ZoomX er optimert ift. å spare vekt, men samtidig øke mykheten i skoene. Skummet er ofte sammensatt med en karbon fiberplate i mellomsålen, noe som til sammen leverer enda mer returenergi og en enestående bounce ved avsett, som gir en bedre fremdrift.
I tillegg til banebrytende teknologier, så er Nike “the brand to wear”. Den velkjente logoen blir hver dag assosiert med sportstøy og treningssko, hvor hver detalj er gjennomtenkt og som har en funksjon som er til fordel for atleten.
Uansett ambisjonsnivå, uansett om du er løper, triatlet, fitness-utøver eller noe helt annet, så har Nike det du trenger til treningsgarderoben din. Uansett om det er overdeler, underdeler, tilbehør og/eller fottøy, så kan du finne det fra Nike.
Og når det handler om løpesko, så har Nike også en sko som vil passe alle. Uansett om du søker tempo, komfort, støtte eller den nyeste og beste teknologien.
Blant de mest populære løpeskoene fra Nike kan nevnes:
Kjøp dine nye Nike løpesko eller ditt nye løpetøy hos Løpeshop.dk. Finn dine nye favoritter i oversikten nedenfor.
322 vare(r)
Side 1 af 14
Kontakt oss
c/o Løbeshop.dk ApS
Løpeshop.no
Gammel Sellingvej 1
8370 Hadsten
Danmark
Tlf.: 21 99 97 33 (Dansk og engelsk)
Mail: kundeservice@loepeshop.no
ÅPNINGSTIDER KUNDESERVICE:
Man-Tor 9.30-17.00
Fre 9.30-16.00
Populære kategorier
Populære merker
Fordelsklubb
Inspirasjon