Artikkel

TEST: New Balance FuelCell TC – Konkurranse-sko med karbonplate

TEST: New Balance FuelCell TC – Konkurranse-sko med karbonplate

Se Jesper Petersen's profil
 Av Jesper Petersen

 

Se Jacob Halle's profil
 Av Jacob Halle

 

New Balance FuelCell TC er New Balance’s første utgave av en konkurransesko med innebygget karbonfiberplate. I de siste par ukene har vi begge testet skoene, og i denne anmeldelsen får du vår helt ærlige mening om skoen. Les også vår sammenligning med andre sko med karbonplate som Nike Vaporfly Next%, Nike Zoom Fly 3 og Hoka One One Carbon X.

  

Allerede før vi gikk i gang med å teste, visste vi at New Balance FuelCell TC ikke ville være en direkte konkurrent til Nike Vaporfly Next%. «TC» i FuelCell TC står for «Training and Competition». Hvor Nike Vaporfly Next% er en rendyrket konkurransesko, så er New Balance FuelCell TC med andre ord designet til BÅDE trening og konkurranse.

Det kommer til uttrykk i at den veier omkring 50 gram mer enn Nike Vaporfly Next%, men til gjengjeld får du også en sko med MARKANT bedre holdbarhet. Det er et kompromiss.

Til september lanserer New Balance en Elite-utgave av FuelCell TC, som skal hete New Balance FuelCell RC, og den kommer (i hvert fall på papiret) til å matche Nike Vaporfly Next%.

Men nok om det, for denne anmeldelsen handler om New Balance FuelCell TC. Og vi vil gjerne avsløre så mye som at dette er en fantastisk løpesko, som har levd opp til våre (høye) forventninger. La oss se nærmere på New Balance FuelCell TC.

   

new balance fuelcell tc carbon racer test

  

 

Første inntrykk

Jacob:

Skoen er hvit, og etter min mening, er det det alle raske konkurransesko bør være! Det gjør bare noe for meg mentalt. Men, like flott som den er ovenfra (med NB logoen på toppen av skoen), like kjedelig er den å se på fra siden, hvor det ikke skjer så mye designmessig. Det er litt dumt, men alt i alt er det en flott sko! New Balance har enda en gang laget en virkelig komfortable løpesko. Den sitter virkelig godt på – fast på hælen og forfoten, men på en behagelig måte. Du merker nesten ikke at du har den på. Når man først begynner å løpe i den, så merkes det at den er noe tyngre enn en normal temposko. Den veier 258 gram i str. 42, grunnet den tykke mellomsålen, og den forholdsvis store mengde slitesterk gummi de har lagt på yttersålen. Dette gjør heldigvis ikke det store ved yteevnen. Den er fortsatt eksplosiv!

   

new balance fuelcell tc test

   

Jesper:

Jeg er enig med Jacob i at den er vanvittig fet å se på, når man har den på og ser ned på sine egne føtter. Utover dette slo det meg raskt, hvor EKSTREMT myk og fjærende den er under hælen. Det føles vilt bare å GÅ rundt i skoen.

  

new balance fuelcell tc carbon anmeldelse

 

  

New Balance FuelCell TC - Overdel

Jacob:

Her har vi en ekstremt luftig mesh-overdel, som lufter foten godt over og samtidig leder svetten vekk fra foten ved lengre løpeturer. Den er komfortable, sitter godt på foten, og er lett, noe som er tre viktige ingredienser til en temposko, som skal sitte på foten over lengre distanser.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

 

Jesper:

Overdelen er super tynn, og tydeligvis luftig. På min første løpetur kjempet jeg litt for å få styr på skolissene, og passformen på skoen. Jeg synes at skoen er ganske romslig (spesielt for en temposko), og derfor har jeg behov for å stramme den godt for å få et godt feste på hele foten. Jeg måtte faktisk stoppe to ganger og justere skolissene for å få den til å sitte godt. Men nå som jeg har lært hvor stramt den skal knytes over vristen, så sitter den veldig bra. Og som Jacob også sier, så tenker man ikke engang over at man har den på.

 

new balance fuelcell tc carbon test

  

  

New Balance FuelCell TC - Mellomsålen

Jacob:

Det er her magien skjer i den nye New Balance FuelCell TC. Det myke og fjærende FuelCell skummet og den stive karbonplaten i langs hele skoens lengde gir tilsammen en fantastisk eksplosiv følelse fra første skritt! Den fører deg helt automatisk fremover. Dette merkes spesielt når man kommer frem på den forreste delen av foten. En liten negativ ting, er at når man «faller tilbake» og lander tungt på hælen så blir den veldig myk, og man synker litt, og gjør turen føles tyngre – men så handler det heldigvis bare om å holde seg langt fremme på foten, og bevare ett hurtig avsett.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

 

Jesper:

Jeg er kjempe fan av FuelCell materialet, som New Balance har puttet i mellomsålen på flere av sine nyeste løpesko i Tempo-kategorien. Det har ekstremt mye BOUNCE, noe som gjør løpsopplevelsen morsom. Og kombinasjonen av FuelCell og karbonplate gjør bare opplevelsen enda bedre. Som Jacob sier, så føles skoen veldig myk og kanskje også FOR myk, hvis man lander pladask bakerst på hælen. Det gjør de fleste løpere (meg selv inkludert), når man løper i et lavere tempo. Derfor er det også helt tydelig at denne skoen er laget til tempoløp, altså løp i høyere fart. Så snart man kommer opp i en høyere fart, opplever man den fulle effekten av det fjærende FuelCell-skummet og den spenstige karbonplaten. Her ruller jeg raskere over foten, og jeg rekker ikke å trykke hælen helt i bunn. I høyere fart føler jeg virkelig at skoen «bouncer» meg fremover, og uten at jeg halt målt det, så føles det som om jeg tar lengre skritt når jeg løper i FuelCell TC. Jeg får et kraftigere fraspark, og svever litt lenger, ute at det føles tyngre! Det er en ganske kul følelse.

 

new balance fuelcell tc carbon racer review

   

    

New Balance FuelCell TC - Yttersålen

Jacob:

På yttersålen har man etter min mening lagt litt for mye slitesterk gummi på den forreste delen av skoen, noe som også påvirker vekten. Bakpå foten ligger det minimalt med gummi, det er nærmest innebygget i mellomsålen.

  

new balance fuelcell tc carbon racer test

  

Jesper:

Jeg er enig med Jacob i at det er mye slitesterk gummi under forfoten, og det er ingen tvil om at det også er med på å gjøre skoen tyngre enn den kunne ha vært. Omvendt er det også det som er med på å gjøre at skoen har en MARKANT lengre holdbarhet enn de fleste andre karbon-sko på markedet. Du trenger ikke å bekymre deg for at skoen bliver slitt fort, for du kan uten problemer løpe i den flere ganger i uka. Det ville jeg for eksempel aldri anbefale deg å gjøre i en Nike Vaporfly, da den er for skrøpelig (og for dyr) til at man bør gjøre det.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

   

 

Hvor fungerer New Balance FuelCell TC best?

Jacob:

I navnet New Balance FuelCell TC står de to siste bokstavene «TC», som nevnt, for «Training and Competition». Derfor er den naturligvis også best til de raske turene. Jeg har testet dem på løpebanen, kore tempoturer og lange tempoturer. Den er virkelig god på alle distanser, og er blitt min nye favoritt sko til de litt raskere treningsturene. Til de rolige joggeturene bruker jeg den ikke, da det gir en litt rar opplevelse, og jeg da heller vil holde meg til andre modeller, med mere støtsabsorbering og stabilitet.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

 

Jesper:

Jeg har også løpt mange forskjellige turer i New Balance FuelCell TC: raske intervaller, tempoturer i 5 km, 10 km- og maraton-fart. Men også rolige restitusjonsturer. Som vi har nevnt noen ganger, så er det helt klar en sko til de raske turene. For meg fungerer den aller best omkring halvmaraton- og maraton-tempo, hvor jeg kan løpe på autopilot. Skoen gir eksepsjonelt mye beskyttelse og komfort når jeg løper lengre distanser. Sammenlignet med de mere tradisjonelle temposkoene, så føler jeg meg vesentlig mindre øm i beina etter en løpetur i FuelCell TC. Etter min mening er det nærmest den perfekte løpesko til halvmaraton og maraton, men også som treningssko opp til konkurranse.

Legg merke at New Balance FuelCell TC ikke er det beste valg til en rute/løype med mange svinger. Den høye og myke sålen virker ustabil i skarpe svinger, så her bør man være litt forsiktig så man ikke vrikker ankelen. 

  

new balance fuelcell tc carbon racer test

  

   

Sammenligning: New Balance FuelCell TC vs. Nike Vaporfly Next%

Jacob:

Jeg har løpt mye i Nike Vaporfly Next%, og har derfor vært veldig spent på å teste New Balance FuelCell TC, for å sammenligne de to skoene.

  

nike vaporfly next% vs. New balance fuelcell tc

Venstre: New Balance FuelCell TC. Høyre: Nike Vaporfly Next%.

  

Når et merke kommer med en ny sko med en karbonplate, så er det opplagt og sammenligne den med Vaporfly, da det er denne følelsen og hurtigheten, som alle vil ha og jakter i en sko. Her er vi med FuelCell TC dessverre ikke helt på samme nivå. Vekten er litt for høy, også er den litt for «svampete-» myk i mellomsålen, hvis man kan si det på den måten. Men New Balance FuelCell TC er nok den skoen som har gitt meg en løpsfølelse nærmest den jeg har i Nike Vaporfly. Den vil derfor være perfekt som treningssko for de som allerede bruker Nike Vaporfly i konkurranse, og ikke ønsker at den slites unødvendig.

 

nike vaporfly next% vs. New balance fuelcell tc

Venstre: New Balance FuelCell TC. Høyre: Nike Vaporfly Next%.

  

Som tidligere nevnt er FuelCell TC ikke tenkt som en direkte konkurrent til Nike Vaporfly. (Elite-modellen, New Balance FuelCell RC, kommer senere på året). Jeg vil nok hellere sammenligne den med en sko som for eksempel Nike Pegasus Turbo, som er en av mine klare favoritt sko til de raskere turene, da det tempomessig er mere her den ligger. Her vil jeg mene at New Balance er helt oppe på nivå med den, og kanskje er FuelCell TC etter min mening også litt bedre!

 

nike vaporfly next% vs. New balance fuelcell tc

Venstre: Nike Vaporfly Next%. Høyre: New Balance FuelCell TC.

   

 

Sammenligning: New Balance FuelCell TC vs. Nike Zoom Fly 3

Jesper:

Jeg har i motsetning til Jacob ikke løpt i Nike Vaporfly Next%, men jeg har til gjengjeld løpt mange kilometer i to andre sko med innebygget karbonfinberplate: Nike Zoom Fly 3 og Hoka One One Carbon X.

  

new balance fuelcell tc vs. nike zoom fly 3 vs. hoka one one carbon x

  

Som type sko minner New Balance FuelCell TC og Nike Zoom Fly 3 mye om hverandre. Begge er raske temposko, som er gode til konkurranse, og samtidig slitesterke nok til at du kan bruke dem til trening. Mellomsålen i FuelCell er etter min mening, veldig mye bedre enn React-mellomsålen i Nike Zoom Fly 3! Den er mykere, mer fjærende, og mye morsommere å løpe i.

  

Nike zoom fly 3 vs. new balance fuelcell tc test

Venstre: New Balance FuelCell TC. Høyre: Nike Zoom Fly 3.

 

 

Sammenligning: New Balance FuelCell TC vs. Hoka One One Carbon X

Jesper:

Både New Balance FuelCell TC og Hoka One One Carbon X inneholder en karbonplate i full lengde av skoen, men de føles helt forskjellig under foten. New Balance FuelCell TC er både mykere og mere fjærende, mens Hoka One One Carbon X føles ganske hard og fast under foten. New Balance FuelCell TC har en «bounce»- effekt, i motsetning til Hoka One One Carbon X som har en stivere og mere spenstig såle, som gir ett effektivt og raskere rull fremover foten. Performance-messigt føler jeg ikke at det er noen helt stor forskjell på de to skoene. Hvis du skal velge mellom de to, så står valget på om du foretrekker en mykere sko (FuelCell TC), eller en fastere sko (Carbon X).

  

new balance fuelcell tc carbon vs. hoka one one carbon x test

Topp: New Balance FuelCell TC. Bunn: Hoka One One Carbon X.

    

  

Konklusjon:

Jacob:

New Balance har virkelig gjort en god jobb med sin første karbon-sko. Jeg er i hvert fall stor fan, og gleder meg veldig til Elite racemodellen kommer ut! Om de kommer opp på siden og utfordrer Nike vil tiden vise, men man kan håpe – de har i hvert fall ett godt utgangspunkt med denne FuelCell TC. New Balance FuelCell TC kommer til å bli inkludert i min rotasjon av løpesko, og det er helt klart en av de beste temposkoene jeg noensinne har prøvd.

Jesper:

Jeg synes, akkurat som Jacob, at New Balance har gjort en god jobb med FuelCell TC. Det er rett og slett en supper kul løpesko, som jeg kommer til å løpe mange kilometer i fremover! I mine øyne er det nærmest den perfekte tempo- og konkurranse-sko til mosjonisten, og den mer seriøse løper, som ønsker en myk, morsom og rask sko. Eliteløpere og supermosjonister (for dem hvor hvert eneste sekund teller) vil nok foretrekke den kommende New Balance FuelCell RC til konkurranser. Men som treningssko til alle de raske turene vil New Balance FuelCell TC være ett opplagt valg.

  

Kjøp NB FuelCell TC her 

  

new balance fuelcell tc carbon test 

  

MER INSPIRASJON?

Finn flere artikler i vårt inspirasjonsunivers her

Inspirasjon og artikler - klikk her

Produkter relateret til dette indlæg

  • TEST: NIKE WILDHORSE 6 - FLOTT OG MODERNE TERRENGSKO

    Jeg har testet en ny flott terrengsko sko fra Nike. Les anmeldelsen her.

  • Garmins beste GPS løpeklokker 2020 | Forerunner | Se forskjellene her

    Her er de beste løpeklokkene fra Garmin. Se forskjellene mellom alle GPS-klokkene i Forerunner-serien.

  • Test: Hoka One One Bondi 6 - Super myk og skånsom løpesko til lengre løpeturer

    Hoka One One Bondi 6 er komfortabel og gir fantastisk fjæring kilometer efter kilometer. Gå ikke ned på komfort - kjøp Bondi 6. Les min anmeldelse her!

  • TEST: Hoka One One Arahi 4 – En dynamisk, støttende og lett stabilitetssko

    HOKA har laget etterfølgeren til den populære Arahi 3. Les hele anmeldelsen her!